Tekst og foto: Marte Krogstad
Sommerstemning og flere besøkende
Arrangementet var gratis og uten deltakeravgift, og i år var det 11 plastbåter som stod klare for defilering kl. 12.00. Finværet skapte sommerstemning for de fremmøtte og allerede den første timen var det flere besøkende enn totalt i fjor, til tross for at det var færre båter. Båtparaden gikk fra Gravane til Fiskebrygga og tilbake til Nodeviga, hvor de fremmøtte kunne inspisere og «mingle» fram til regattaen startet kl 14.00.
Regattaen nærmer seg og publikum samles på bryggen og svaberget.
Familiearrangement
Alt på området var sjørelatert med et godt utvalg av boder for båtinteresserte med blant annet delsalg, hvor det ble solgt ulikt utstyr til veteranbåter. Arrangementet var også flott for barnefamilier, hvor det var ulike aktiviteter for barna. Det var tilrettelagt med en liten lekeplass, vannkikkertrebus, fisketrykk av frossen flyndre og mulighet for å lage egen båt og buttons. I tillegg var det en egen stasjon hvor man kunne lære å lage ulike båtknuter, noe som var populært for både store og små. Matserveringen på området bestod av pølser og naturligvis båtis, som mange koste seg med.
Historisk satsning
Fra fagseksjonen i Vest-Agder-Museet, kunne arrangementansvarlig Gunhild Aaby og prosjektleder Jan Egil Hansen fortelle at dette har vært en satsing de har jobbet lenge med for å få fokus på det historiske aspektet.
– Plastbåt er en industri og kultur som er viktig for Sørlandet og det var ingen som hadde arbeidet systematisk med den historien, derfor satte vi i gang for fire år siden sier Aaby.
Hansen er selv båtinteressert og opptatt av å få plasthistorien ut til folket.
– Plastbåter er en viktig del av kulturarven og kulturhistorien i Kristiansand, for på Sørlandet er man født og oppvokst med båt, sier han.
Arrangørene er fornøyde med responsen, men har merket utfordringene som følger med veteranbåter.
– Disse båtene har gamle motorer som er upålitelige, så vi har noen som ikke har kommet grunnet startvansker, derfor er vi litt færre enn det vi skulle ha vært. Men vi oppfordrer at flere melder seg på til neste år, sier Aaby og Hansen.
Felles møteplass
Regattaen handler først og fremt om å vise frem båtene og hva de er gode for.
– Vi laget regatta som et møtested for plastbåtinteresserte, og jeg håpet det kunne være en arena og samarbeidspart for folka som er entusiaster på dette området. Det ligger mange fortellinger og nostalgi knyttet til disse båtene, som for eksempel ens første kyss, sier Aaby.
I forhold til de besøkende kan Aaby fortelle at det kommer et litt annet publikum enn på andre familiearrangementer.
– Vi ser at det er ganske mange flere menn enn kvinner som kommer hit, du vet, menn og motorer, sier hun med et smil.
Hansen, på sin side, er prosjektleder for første gang og opprømt over at plastbåtens grunnlegger er til stede.
– Selv er jeg fra Evje og vi har en del båter produsert av Skibsplast som holder til i hjembyen. Det at grunnleggeren av merket, Roald Skibsrud, er her i dag er ekstra gøy for min del, sier Hansen entusiastisk.
Skibsrud med egen rødstripete båt i bakgrunnen.
Plastbåtens far
Roald Skibsrud er et navn som går igjen i Nodeviga, en veteran i faget etter 55 år i bransjen. Som deltaker for tredje året på rad har han med en egenprodusert Skibsplast Seamaster 14, i tillegg til egne båtutstillinger.
– Jeg syntes dette arrangementet er veldig trivelig, og jeg har et meget nært samarbeid med Vest-Agder-Museum, fordi jeg er en av de gjenlevende gründerne.
Skibsrud har vært en ivrig bidragsyter til Vest-Agder-Museets utstilling. Allerede som 12-åring laget han sin første kajakk, som nå står på museet.
–Skibsplast har arkiv helt tilbake til den spede begynnelsen i 1958 og museet har fått veldig mye arkivmateriale fra oss. Her på området har jeg en utstillingsbåt jeg lagde som 17-åring, og en halv 15 HT fra 1970. Sistnevnte har jeg gitt til Vest-Agder-Museum, og den andre halvdelen står montert på veggen i plastavdelingen på Teknisk museum i Oslo, sier han.
Skibsrud forteller at han setter stor pris på arbeidet til museet.
– Det er veldig hyggelig at Vest-Agder-Museet tar hånd om plastbåtindustrien som har vært veldig stor på Sørlandet. For meg er arrangementet en sammenkomst som er sosialt trivelig og som handler om presentasjon og parade, fremfor fart. Båten jeg stiller med kjøpte jeg tilbake fra Holland, en -64 modell med glassfiber som er like god i dag, forteller han.
Jørgensen i fart inn mot mål.
Minimalt med vedlikehold
En annen deltaker og båtentusiast er Kjell Erik Jørgensen, også han er med for tredje gang og stiller med Skibsplast Sportsmaster 15 fra 1975.
– Jeg kjøpte denne båten i -93, den tidligere eieren hadde den for det meste stående på tilhengeren, så det var ikke noe plastpest eller problemer med båten. Jeg kjøpte også en bruktmotor som er en gammeldags konstruksjon fra 60-tallet, den kan jeg få opp i 30 knop. Til vanlig lar vi båten stå på hengeren og tar den kun ut på sjøen når vi skal bruke den. Da er det ikke noe bunnstoffing og veldig minimalt med vedlikehold, sier Jørgensen.
En fryd å være her
For Jørgensen har Plastikk kun vært en positiv opplevelse.
– Arrangementet syntes jeg er utrolig koselig, for arrangørene har lagt det opp så hyggelig, og det har bare vært en fryd å være med, sier han.
Jørgensen har tidligere vunnet premier for å bruke gammelt utstyr i båten med inventar fra 50-tallet, i tillegg til å vinne deltakerpremier, men han kan fortelle at det ikke er årsaken for deltakelsen.
– Jeg er ikke med for å få premier, men synes det er et veldig flott arrangement og moro å treffe andre som har gamle plastbåter. Ikke minst er det veldig hyggelig å treffe på Roald Skibsrud som har laget denne båten og som står bak det hele, sier han.
Skibsrud og Adalbéron passerer hverandre ved målstreken.
Lidenskap for båtmotor
En annen båtentusiast og deltaker er Svein Vidar Bjørnbakk som stiller med to båter. Han og sønnen kjører med typene Fjord Fjordling og Fjord Populær, begge -65 modeller.
– Jeg synes arrangementet er helt fantastisk og veldig koselig. Det første året var jeg bare med som publikumer for jeg visste ikke helt hva det gikk ut på, men nå har jeg vært deltaker de påfølgende årene.
De tre siste årene har Bjørnbakk også hatt egen båtmotor utstilling.
– Jeg har samlet på båtmotorer i 21 år, og i dag har jeg tatt med et lite utvalg av til sammen 40 stykker, hvor den eldste er fra 1934. De fleste har jeg fått gratis av folk jeg kjenner og som vet at jeg samler, så du kan si at jeg er engasjert, sier han smilende.
Applaus og premieutdeling
Regattaen gikk av stabelen kl. 14.00, og én etter én suste båtene rundt den oppmerkede løypen og ble møtt med jubel og applaus fra publikum. På slutten av dagen var det premieutdeling og kåring der alle deltakerne fikk maritime gaver, og hvor tre vinnere av vannkikkertrebusen fikk hver sin redningsvest. Fagjuryen delte også ut to deltakerpremier. Svein Vidar Bjørnbakk fikk en samlet premie for lengste reisevei, landutstilling og to båter. Jan Adalbéron fikk premie for regattaens beste restaurerte båt. I løpet av arrangementet hadde de fremmøtte blitt bedt om å stemme på sin favorittbåt og vinneren av årets publikumsfavoritt med 120 stemmer, ble Roald Skibsrud.