Stedsrelatert kunst

Stedsrelatert kunst

Publisert: 10.10.2014 Har du undret deg over nye objekter i omgivelsene som ikke helt hører hjemme der de står? Eller sett rytmiske kuler, en glitrende stein fra istiden eller en speillagt murvegg? Som betrakter er du kanskje ikke klar over at dette faller under betegnelsen stedsrelatert kunst. Kunstverkene ligger åpent og tilgjengelig for alle og kan påvirke sansene våre på nye og spennende måter gjennom forskjønnelse, nysgjerrighet, bevissthet, kontraster og oppdagelser. Møt de to kvinnelige kunstnere Anna Berthelsen og Lene Dalgård som jobber aktiv fra Odderøya med å flytte galleriet ut i det offentlige rom.

Tekst og foto: Marte Krogstad

 

Kunst i kontekst

Anna Berthelsen og Lene Dalgård jobber begge med stedrelatert kunst, en betegnelse som åpner for kreativitet i mange former og fasonger. Dalgård betegner det som kunst skapt for et bestemt sted. 

 

– Stedsrelatert kunst er inspirert, tilpasset, eller laget for, og utviklet for et bestemt sted hvor stedet gjerne er det meningsbærende for uttrykket. Det er en bred betegnelse med mange undersjangre, der de mest kjente begrepene er land art og street art, sier hun.

 

Åpen og inviterende

Prosjektene som Dalgård og Berthelsen har utformet er ulike i sitt slag, men har til felles at de er tilgjengelige for alle. Kunst kan bryte med, eller fremheve noe i omgivelsene, og i street art kan det være aktørene i samfunnet som bestemmer verkets varighet, ikke kunstneren. Denne tankegangen liker Berthelsen godt.   

 

– Det jeg syns er flott med street art er at det ikke er omstendigheter rundt street art, det blir bare skapt et sted også er det andre som bestemmer hvor lenge det skal være der. Hvis det er godt nok så kan det få stå litt, hvis ikke maler folk over det. Den direktheten liker jeg for jeg tror vi trenger forandring, sier hun.

Fra hennes eget studio forteller Berthelsen om hva kunstformen betyr for arbeidet, og vektlegger gleden i å kunne skape kunst som er tilgjengelig for alle.

 

Direkte kunst

Det som gjør stedsrelatert kunst unikt er at kunstformen bringer kunst ut fra galleriet og ut til folket på en annerledes måte. Ofte er den bare ment å vare en kort periode.

 

– Med street art når du ut til en ny målgruppe og kommuniserer på en helt annen måte enn galleriverden. Jeg liker åpenheten ved at du ikke trenger å besøke kunsten fordi du kan bare gå, sykle eller kjøre forbi og oppleve det. Gallerier og museer kan bli oppfattet som mer lukket hvor personen må oppsøke stedet for å kunne nyte det. Street art kommuniserer direkte med alle, og det er veldig flott, sier Berthelsen.

 

Muren ble møteplass

Berthelsen står blant annet bak forvandlingen av murveggen i Gravane som ble omformet til en speilvegg. Stedet har nå blitt en kjent møteplass.

Muren har blitt transformert fra en grå bakgrunn til sydenstemning. – Det som er spennende er mønstret som speilene avgir på andre flater, og det er sånne ting som jeg syns er så gøy, sier hun.

 

– Muren var helt nedtagget og uferdig på et sted ingen brukte. Prosjektet «SYDEN» var en forskjønnelse hvor min idé var å skape mer lys. Inspirasjonen har vært fra solen som glitrer på havet og speilingen som skjer da, og naturmaterialene vi brukte står fint til omgivelsene uansett årstid. I tillegg til speil la vi hvit sand, plasserte sittemøbler og plantet elefantgress. Nå har det gått fra å være et ikke-sted til møtested for mange. Det var et flott samarbeidsprosjekt med Parkvesenet og Kristiansand Kommune, sier Berthelsen.

 

Lekent sinn

Berthelsen er opptatt å ivareta barndommens lekenhet ved å ha et åpent sinn i arbeidet. Hennes arbeid er inspirert av mennesker, musikk, lys, farger, teksturer og lukter, og vektlegger at i den kunstneriske prosessen må en ha evnen til å ikke være forutinntatt.

 

– Jeg liker å samarbeide med barn og ungdom nettopp fordi de er direkte, ærlige og åpne. Jeg er opptatt av å ha en barnlig innstilling og ikke ta ting så høytidelig. Som kunstner må en kunne leke, sier hun med glimt i øyet.

 

Liv i undergangen

Hennes sans for lekenhet resulterte blant annet i et street art prosjektet i undergangen ved Grim skole som hun lagde sammen med 60 ungdomsskoleelever.

 

– Først malte vi hele undergangen ensfarget i grått, og alle elevene fikk lage en figur hver og finne ord for den figuren, forteller hun.  

 

Motivene var blant annet av fotballspillere og dyr hvor fargebruken stod i kontraster til bakgrunnen. Som siste hånd på verket lagde de en sjablong som informerte at dette hadde vært et samarbeidsprosjekt med Grim skole, Kristiansand Kommune, Sprayboks og Agder Kunstsenter.

 

– Nå er det to år siden det ble ferdig, og nesten ingen har tagget over, sier hun smilende.

 

Stressfri stol

I tillegg til street art jobber Berthelsen med land art, og våren 2014 stod hun bak kunstinstallasjonen «SLOWTIME» på Odderøya som involverte flere kunstnere og andre aktører. Resultatet ble 19 fluktstoler i ulike kunstneriske vinklinger

 

– «SLOWTIME» handlet om å sette seg ned i det grønne, nyte en fluktstol og ta livet med ro, og jeg syns det er givende å jobbe ute i naturen. Utenfor mitt atelier har jeg for eksempel to utendørs installasjoner. «Slow Gift» er en sortmaltstein fra istiden som har fått bånd av 50-øringer slik at den fremstår som en kjempe gave Det andre prosjektet «Slow Hands» er et vernet hus med maleri av to hender som omfavner huset. Bakgrunnen er at jeg er opptatt av å kunne stoppe opp, se kjente ting på en ny måte og ta vare på øyeblikkene i hverdagen, forteller hun.  

 

Dammens hemmeligheter

I høst skal hun i gang med et nytt naturprosjekt i samarbeid med Agder Naturmuseum, Vest Agder Fylkeskommune og tusen skolebarn.

 

– I dette samarbeidet skal vi jobbe med den kulturelle skolesekken og lage et fire meter høyt båthus ute i en dam. Det kommer over 1000 skolebarn for å være med å bygge, så det blir veldig spennende. Temaet er den hemmelighetsfulle dammen med blant annet grunntemaet vann og vind, og prosjektet varer i to måneder på Agder Naturmuseum. Det kommer til å bli et tettpakket program, men jeg håper de får en positiv opplevelse av den vakre parken og det å få kunne være ute og skape noe. Det er ikke så ofte vi gjør det lenger, forteller Berthelsen.

 

Det blir offisiell åpning den 26.oktober, og alle er hjertelig velkomne.

 

Kontrastfylt krigsruin

I likhet med Berthelsen har også Dalgård kunstprosjekter som er tilgjengelig for alle. I tillegg til det stedsrelaterte, er hun opptatt av relasjonell kunst. Det vil si, kunst som kan skape nye møteplasser og nye relasjoner mellom mennesker. Inspirasjon henter hun fra steder hun liker, historier som engasjerer og fra mennesker hun møter. Målet med prosjektene er å løfte blikket til beskueren og skape nye tanker og opplevelser. Hovedfokuset har hun rettet mot Odderøyas spennende historie, og hennes siste prosjekt omhandlet en bunker fra første verdenskrig. Fra å være en kommandostasjon i ruiner er stedet blitt transformert til noe som kan komme som en overraskelse på de besøkende.

 

Lene viser vei inn i bunkeren

 

– Mange går rett forbi bunkeren og tenker at det er lite å se, men her har jeg skapt en Bokbunker som har vært døgnåpen siden april 2014. På utsiden ser alt ut som det vanligvis gjør, for jeg liker tanken på at besøkende får en wow opplevelse når de kommer inn. I bunkeren er det vegg-til-vegg teppe, hyggelige møbler, lamper og masse hyller med bøker. Den er også utstyrt med varmeovn, gjestebok og lesekroker. Bøkene kan man gjerne ta med hjem, og mange tar med andre bøker tilbake til bunkeren som de vil gi videre. På denne måten får både bunkeren og bøkene en ny kontekst som kan få folk til å se bygget, det historiske og bøkene på en ny måte. Det blir også en møteplass og en plass å skape nye historier. Ved å ha Bokbunkeren døgnåpen skapes et tillitsforhold til de besøkende, og til nå er det kun noen pyntegjenstander som har forsvunnet, sier hun.

Det går mot en kaldere og våtere årstid, og kanskje må bøkene pakkes bort i vinter. Enn så lenge kan du fortsatt gjeste bunkeren. Under Odderøya Open, første helgen i november, er planen å lage en bokskulptur i bunkerens andre etasje. Det blir nok så fuktig i første etasje etterhvert, at jeg er redd bøkene blir ødelagt der nede i vinter. Oppvarming er også en utfordring med åpne dører og vinduer. Dalgård oppfordrer derfor folk om å benytte anledningen til å ta seg en tur og oppleve Bokbunkeren og kanskje finne seg en bok eller flere som de har lyst på.

 

Bunkeren har blitt bibliotek hvor Lene blir gledelig overrasket over et dikt skrevet i gjesteboka og utfører høytlesing.

 

Ode til bokbunkeren skrevet av Hans Ivar Stordal.

 

Karantene og dansende kuler

Som en del av sin master i kunstfag lagde Dalgård to installasjonsprosjekter ute på svaberget ved Østre lyskaster på Odderøyas som ble kalt «Utenfor-Innenfor» og «Flyt». Førstnevnte prosjekt startet i Karantenebukta og var inspirert av Kristiansand og Odderøyas forhistorie som karantenehavn. Her laget hun en polstret, lydtett boks med menneskelige proporsjoner med en liten glipe til å se ut av. Tanken var å skape kontrast mellom å føle seg innestengt og avgrenset fra omverdenen, for å så komme ut til havet, vinden og det åpne landskapet. Den neste installasjonen, «Flyt», spilte på lag med omgivelsene gjennom to store kuler som hang fra et 5 meter høyt stativ og danset i takt med rytmen til vinden og havet.

Du kan lese mer om prosjektene her:

http://atelierdalgaard.no/portfolio/utenfor-innenfor/

http://odderoya.no/flyt-ytterst-pa-odderoya

 

 

Kunst for alle

Likheten med disse prosjektene er at Dalgård tok utgangspunkt i stedet og omgivelsene og et ønske om at verkene skulle oppleves sanselig og direkte.

 

– Jeg er veldig opptatt av naturen og synes Odderøya er fantastisk. Ved å plassere prosjektene på svaberget ønsket jeg å åpne opp for et nytt blikk på omgivelsene. Opplevelsen er individuell, men alle mine prosjekter er veldig direkte og sanselige. Jeg vil at beskuer skal kunne oppleve installasjonen uten å tolke, først og fremst som en sanseopplevelse. Så kan tankene komme etterpå. For min del er det et viktig at kunsten skal være for alle, og gjerne noe som kan røske oss ut av det vanlige og det dagligdagse, forteller Dalgård.  

 

Ønsker mer midler til Odderøya

Som kunstner har Dalgård mange ideer for videre prosjekter, men for å gjennomføre trenger hun midler, noe hun ikke er alene om. Begrenset økonomisk støtte fra det offentlige er noe hun merker påvirker kunstnermiljøet på Odderøya.

 

– Å jobbe som kunstner innebærer som regel å jobbe utfra begrensede midler, så en må ha struktur og langsiktig planlegging. Jeg skulle selvfølgelig ønske det var en større pott fra det offentlige som gikk til kunst, og at det var kortere behandlingstid i søknadsprosessene. Noen søkeprosesser kan ta opptil ett år og man må søke støtte flere steder for å få tilstrekkelige midler til å gjennomføre et prosjekt, sier hun oppgitt. Dette er hovedgrunnen til at det ikke finnes flere spennende kunstprosjekter som kan berike hverdagen vår i det offentlige rom.

 

Godt grunnlag for kunstnerisk vekst

Etter å ha jobbet som koordinator i to og et halvt år for  arrangementet ”Odderøya Open”, der kunstnere og kulturaktører åpner dørene for publikum, mener Dalgård at det er godt grunnlag for kunstnerisk vekst på øya.

 

– Jeg er opptatt av at vi klarer å ivareta og utvikle kompetansen som finnes her på Odderøya og jeg mener at alt ligger til rette for at mye spennende kan skje her. Vi trenger flere fellesprosjekter for å styrke og synliggjøre miljøet her, og til det trengs det midler. Dessverre er det en tradisjon og forventning til at vi jobber mye på dugnad og da stagnerer det til slutt. Ingen kan overleve uten lønn og dermed blir det alt for lite nytt som skjer utenfor verkstedene, forteller hun engasjert.

 

Nye mennesker gir nye ideer

Dalgård har nå gitt stafettpinnen for Odderøya Open videre for å konsentrere seg om egne prosjekter og peker på viktigheten av at det er mange som bidrar og kommer med nye innspill og ideer.

 

– Jeg syns det er riktig at det blir en veksling og at det ikke er de samme som holder i tømmene hele tiden. Det må komme nye folk med nye ideer som kan bli en berikelse og fornyelse i arbeidet på Odderøya, og samtidig er det viktig å passe på at ildsjelene som jobber her ikke brenner seg ut.

 

Lene forteller engasjert om muligheter og ønsker for Odderøya.

 

– Nå er det snart tid for Odderøya Open igjen. Tenk hva vi kunne utrettet om vi hadde hatt mulighet og ressurser til å jobbe målrettet med nye prosjekter på Odderøya hvert år. Var det opp til meg skulle jeg ha engasjert en haug med kunstnere som kunne skapt ulike prosjekter rundt omkring på hele øya, til glede for alle besøkende. Det hadde vært gøy, sier Dalgård entusiastisk.

Neste "Odderøya Open" går av stabelen første helgen i november, lørdag og søndag kl. 12-17. Under temaet "I fyr og flamme" ønskes publikum velkommen til verkstedstustillinger, kunstsalg, markeder, kafé, kunstopplevelser og naturopplevelser. Mer informasjon kommer her på nettsiden når programmet er klart. Søndagen rundes av med arrangementet "Hjertefred" på Fiskebrygga.

Les mer om Hjertefred arrangementet her

http://www.hjertefred.org/kristiansand/

 

FAKTA

Lene Dalgård har mastergrad i kunstfag fra Universitet i Agder, jobber som kunstner og som lektor i kunstfag på Universitetet i Agder. Hun driver Atelier Dalgaard i Studio 102, et bygg hun deler med et antikvariat og 3 andre billedkunstnere. Arbeidsområdene hennes varierer mellom akryl, olje, pastell, trykk og tegning i tillegg til tredimensjonalt. Dalgård har bidratt til en rekke stedsrelaterte kunstprosjekter på Odderøya i løpet av årene, er initiativtaker for odderoya.no og har vært koordinator for Odderøya Open.

Besøk hennes hjemmeside: http://atelierdalgaard.no/

 

Anna Berthelsen har høyskoleutdannelse fra Borås i Sverige og fra Gray’s School of Art, Aberdeen i Skottland, i tekstildesign. Hun er kunstner på fulltid og driver Anna Berthelsen Kunst & Design i Bygg 143 med eget atelier. Hennes arbeidsområder er maleri, utsmykking og grafikk. Berthelsen har bidratt til flere stedsrelaterte kunstprosjekter både på, og utenfor Odderøya, i tillegg til internasjonale prosjekter. Hun er innkjøpt av Universitetet i Agder sin kunstsamling og representert på Victoria &Albert i London. Hun er medlem av Norske Billedkunstnere.

Besøk hennes hjemmeside: http://annaberthelsen.com